Vi har arbejdet med bogen Ved vejen som er skrevet af Herman Bang i 1886. I vores arbejde har vi fokuseret på kapitel tre og fire i bogen.
I kapitel tre og fire skal Katinka, Huus og Bai på marked. Katinka og Bai er gift, men deres forhold til hinanden er ikke særlig godt. Derimod er der en lille flirt imellem Huus og Katinka. Under besøget på markedet begynder Huus og Katinkas forhold at blomstre, da der er mange tidspunkter hvor de finder ud af at de har ens holdninger, og de har mange ting tilfælles. På markedet dansede de sammen, og det var ved denne dans at det går op for Katinka at hun er vild med Huus. Katinka synes at Huus er en sød mand, og finder ham mere interresant end sin mand, Bai, men hun tør ikke gøre noget ved det. Hun er bange for at deres ægteskab bliver ødelagt. Bai er derimod mere ligefrem, og han tænker hele tiden på andre unge kvinder end på sin egen kone.
Katinka blomstrer op, hver gang hun ser Huus. Dette er for hende ubevidst på givende tidspunkt.
“Når han kom, var han også så uens i humør. Det var tit og ofte, som om han slet ikke så’, hvor glad Katinka blev ved at se ham, og han snakkede mest med Bai, skønt Katinka havde haft så meget at sige ham og spørge om.” (s. 46)
På side 57 snakker de om en mark, og om hvor køn den er. Katinka siger: ”Hvor er det kønt” , og det svarer Huus ja til, samtidig med han kigger på hende (s. 57). Dette er et tegn på, at Katinkas forhold til Huus er ved at udvikle sig til forelskelse. Huus beundrer Katinka, og følelserne er gengældt.
I kapitel 3 udvikler Katinkas kærlighed til Huus sig gradvist fra det ubevidste stadie til det bevidste. Det første bevidste tegn på at Katinka er forelsket kan ses da der står:
“Huus blev ved med at danse på den samme stille måde. Katinka mærkede sit hjerte banke, og at hendes kinder brændte. Men hun bad ham ikke holde op og talte ikke.” (s. 71)
Et andet eksempel på den bevidste forelskelse ses da Katinka, Bai og Huus går på kirkegården. Katinka bliver bange og søger tryghed ved Huus frem for hos Bai:
“Så raslede det bag pilen. - Huus, sagde hun og tog krampagtigt om hans arm.” (s. 75).
Markedet er et omrejsende cirkus/marked. Der var en masse telte med underlige og mærkelige mennesker, boder hvor man kunne købe slik og kager, telte hvor man kunne få noget at drikke, samt dansepavilloner. De reagere alle forskelligt for forlystelserne. Katinka kan ikke lide nogen, som den kvinde der leger med slangen, hvorimod hun rigtig godt kan lide at se på landskaber i panoramaet med Huus. Bai synes damen med slangen er rigtig sjovt, da det er en dame der står med den. Han finder dog panoramaet rigtig kedeligt, så derfor går han ud og kigger under de islandske nederdele. Huus er enig med Katinka. Han er ikke meget for at kigge på damer, ligesom Bai er. Huus vil hellere være sammen med Katinka, og fortælle hende om det de ser i panoramaet. Hvorimod Bai meget hellere vil se på damer, end han vil være sammen med Katinka. Katinka synes det er træls, men er samtidig optaget af Huus.
I kapitlet er der to former for kærlighed/seksualitet. De synliggøres i de to scener hvor Katinka danser med henholdsvis Bai og Huus:
“Bai dansede voldsomt og blev ved ud og ind mellem parrene. - Bai dog, sagde Katinka, hun var åndeløs. - Man kan svinge den endnu, sagde Bai. Han dansede forkert i vrikketakt. - Bai dog… - Man ka’ få hende varm endnu, sagde Bai. De kom hen til Huus. - Nu må man holde sig i øvelsen, sagde han og slog hælene sammen som på klubballerne, og røre damerne. Katinka følte sig så trykket ved Bai.” (s. 70)
Katinka føler sig ikke tryg ved Bai, og deres kærlighed er meget fysisk selvom det er imod Katinkas vilje. Hun afviser Bai, fordi han er for voldsom, og søger derfor i stedet hen til Huus:
“Huus dansede roligt, førte sikkert. Det var Katinka, som kom hun til hvile her i hans arm.” (s. 71)
Mellem Huus og Katinka, er der mere sjælelig kærlighed mens det mellem Bai og Katinka er meget seksuelt. Bai tænker hovedsageligt på det fysiske i forholdet, og da Katinka ikke er vild med det, finder Bai andre damer. Hvor Huus er mere elegant i sin dans, og når ind til Katinka mens Bai er kold, og gør det uden følelse.
Bai og Huus er som personer meget forskellige, men det er ikke kun som person, det er også deres syn på kvinder. Huus ser kvinder som noget sensitivt og følsomt, mens Bai ser dem som objekter. For at få et overblik over deres modsætninger, er der blevet opstillet således:
Bai: Elsker damer, ubetænksom, selvisk, voldsom og ligefrem, ufølsom. Huus: Elsker Katinka, betænksom, uselvisk, voldsom og ligefrem, følsom.
De centrale temaer i disse scener er kvindernes rolle i et forhold og hvordan mændene behandler kvinderne. Samtidig med dette, behandler kapitlet også Katinkas indre dilemma. Skal hun vælge at gå efter sit hjerte og være Bai utro eller skal hun leve et liv med en mand, som ikke værdsætter hendes kærlighed, og som hun inderst inde ikke elsker?
Efter al kærlighedssnakken ved bordet, hvor både Katinka og Huus har følt sig meget utilpas, mødes de to i lysthuset. De har stor længsel efter hinanden og har gået med deres følelser inde i sig selv fordi de på grund af deres omgangskreds har måtte lægge låg på deres forhold. I lysthuset ses deres reaktioner på at de endelig kan udfolde deres følelser for hinanden:
“Katinka gik ind i Lysthuset. Hun lukkede Døren efter sig: hun var så træt. Og alle Ordene fra Bordet havde ligesom lagt sig om hende som en stor og hjælpeløs Smerte. Hun sad sådan stille, da Døren blev åbnet og lukket: - Huus … - Katinka - Katinka dog ... Det lød fortvivlet og i Gråd; og han rev hendes Hænder til sig og kyssede dem og kyssede, mens han lå ned for hendes Fødder.” (s. 81)
Katinka og Huus’ reaktioner er meget forventede for læseren. I løbet af de to kapitler er det blevet klart, at deres forhold er mere end bare en lille flirt.
Sangen på side 82 Fagre ord beskriver Katinka og Huus’ forhold meget godt. De flirter og udveksler “fagre ord” med hinanden i form af kærlige og længselfulde ord. Dette skaber dog kun glæde for en kort stund, for der kommer konstant noget i vejen, som gør dem triste. For eksempel i lysthusscenen hvor det går op for dem, at de ikke kan være sammen.
Fagre Ord Skaber kort min Glæde. Fagre Ord Volde tit vi græde. Fagre Ord.
Sangen Marianna handler om en kvinde som bliver fristet af den såkaldte “slange”. Dette kan relateres til Katinka, da man kan sætte hende i Marianna’s sted. Slangen snor sig om Katinkas hjerte og frister hende til at være sammen med en anden mand. I lysthuset giver hun efter for fristelsen, lader sig rive med af slangen og kysser Huus. Der bliver sunget “Stakkels Marianna” fordi det er hårdt for hende, at modstå sine fristelser.
“Under Gravens Græstørv sover Stakkels Marianna - Kommer Piger: græder over Stakkels Marianna. - - - Slangen sig om Hjertet snoede, Fred ej mer på Jorden boede, Stakkels Marianna …”
Vi har arbejdet med bogen Ved vejen som er skrevet af Herman Bang i 1886. I vores arbejde har vi fokuseret på kapitel tre og fire i bogen.
SvarSletI kapitel tre og fire skal Katinka, Huus og Bai på marked. Katinka og Bai er gift, men deres forhold til hinanden er ikke særlig godt. Derimod er der en lille flirt imellem Huus og Katinka. Under besøget på markedet begynder Huus og Katinkas forhold at blomstre, da der er mange tidspunkter hvor de finder ud af at de har ens holdninger, og de har mange ting tilfælles. På markedet dansede de sammen, og det var ved denne dans at det går op for Katinka at hun er vild med Huus. Katinka synes at Huus er en sød mand, og finder ham mere interresant end sin mand, Bai, men hun tør ikke gøre noget ved det. Hun er bange for at deres ægteskab bliver ødelagt. Bai er derimod mere ligefrem, og han tænker hele tiden på andre unge kvinder end på sin egen kone.
Katinka blomstrer op, hver gang hun ser Huus. Dette er for hende ubevidst på givende tidspunkt.
“Når han kom, var han også så uens i humør. Det var tit og ofte, som om han slet ikke så’, hvor glad Katinka blev ved at se ham, og han snakkede mest med Bai, skønt Katinka havde haft så meget at sige ham og spørge om.” (s. 46)
På side 57 snakker de om en mark, og om hvor køn den er. Katinka siger: ”Hvor er det kønt” , og det svarer Huus ja til, samtidig med han kigger på hende (s. 57). Dette er et tegn på, at Katinkas forhold til Huus er ved at udvikle sig til forelskelse. Huus beundrer Katinka, og følelserne er gengældt.
Prøv at uddybe hvad I mener citatet fra p. 46 siger noget om
SletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
Sletmeget flot
SletI kapitel 3 udvikler Katinkas kærlighed til Huus sig gradvist fra det ubevidste stadie til det bevidste. Det første bevidste tegn på at Katinka er forelsket kan ses da der står:
SvarSlet“Huus blev ved med at danse på den samme stille måde. Katinka mærkede sit hjerte banke, og at hendes kinder brændte. Men hun bad ham ikke holde op og talte ikke.” (s. 71)
Et andet eksempel på den bevidste forelskelse ses da Katinka, Bai og Huus går på kirkegården. Katinka bliver bange og søger tryghed ved Huus frem for hos Bai:
“Så raslede det bag pilen. - Huus, sagde hun og tog krampagtigt om hans arm.” (s. 75).
Hvorfor er det Huus og ikke Bai tager sin tilflugt til?
SletMarkedet er et omrejsende cirkus/marked. Der var en masse telte med underlige og mærkelige mennesker, boder hvor man kunne købe slik og kager, telte hvor man kunne få noget at drikke, samt dansepavilloner. De reagere alle forskelligt for forlystelserne. Katinka kan ikke lide nogen, som den kvinde der leger med slangen, hvorimod hun rigtig godt kan lide at se på landskaber i panoramaet med Huus. Bai synes damen med slangen er rigtig sjovt, da det er en dame der står med den. Han finder dog panoramaet rigtig kedeligt, så derfor går han ud og kigger under de islandske nederdele. Huus er enig med Katinka. Han er ikke meget for at kigge på damer, ligesom Bai er. Huus vil hellere være sammen med Katinka, og fortælle hende om det de ser i panoramaet. Hvorimod Bai meget hellere vil se på damer, end han vil være sammen med Katinka. Katinka synes det er træls, men er samtidig optaget af Huus.
SvarSletI kapitlet er der to former for kærlighed/seksualitet. De synliggøres i de to scener hvor Katinka danser med henholdsvis Bai og Huus:
“Bai dansede voldsomt og blev ved ud og ind mellem parrene.
- Bai dog, sagde Katinka, hun var åndeløs.
- Man kan svinge den endnu, sagde Bai. Han dansede forkert i vrikketakt.
- Bai dog…
- Man ka’ få hende varm endnu, sagde Bai. De kom hen til Huus.
- Nu må man holde sig i øvelsen, sagde han og slog hælene sammen som på klubballerne, og røre damerne.
Katinka følte sig så trykket ved Bai.” (s. 70)
Katinka føler sig ikke tryg ved Bai, og deres kærlighed er meget fysisk selvom det er imod Katinkas vilje. Hun afviser Bai, fordi han er for voldsom, og søger derfor i stedet hen til Huus:
“Huus dansede roligt, førte sikkert. Det var Katinka, som kom hun til hvile her i hans arm.” (s. 71)
Mellem Huus og Katinka, er der mere sjælelig kærlighed mens det mellem Bai og Katinka er meget seksuelt. Bai tænker hovedsageligt på det fysiske i forholdet, og da Katinka ikke er vild med det, finder Bai andre damer. Hvor Huus er mere elegant i sin dans, og når ind til Katinka mens Bai er kold, og gør det uden følelse.
Er I sikre på at forholdet mellem Katinka og Bai er seksuelt?
SletBai og Huus er som personer meget forskellige, men det er ikke kun som person, det er også deres syn på kvinder. Huus ser kvinder som noget sensitivt og følsomt, mens Bai ser dem som objekter. For at få et overblik over deres modsætninger, er der blevet opstillet således:
SvarSletBai: Elsker damer, ubetænksom, selvisk, voldsom og ligefrem, ufølsom.
Huus: Elsker Katinka, betænksom, uselvisk, voldsom og ligefrem, følsom.
De centrale temaer i disse scener er kvindernes rolle i et forhold og hvordan mændene behandler kvinderne. Samtidig med dette, behandler kapitlet også Katinkas indre dilemma. Skal hun vælge at gå efter sit hjerte og være Bai utro eller skal hun leve et liv med en mand, som ikke værdsætter hendes kærlighed, og som hun inderst inde ikke elsker?
SvarSletEfter al kærlighedssnakken ved bordet, hvor både Katinka og Huus har følt sig meget utilpas, mødes de to i lysthuset. De har stor længsel efter hinanden og har gået med deres følelser inde i sig selv fordi de på grund af deres omgangskreds har måtte lægge låg på deres forhold. I lysthuset ses deres reaktioner på at de endelig kan udfolde deres følelser for hinanden:
SvarSlet“Katinka gik ind i Lysthuset. Hun lukkede Døren efter sig: hun var så træt. Og alle Ordene fra Bordet havde ligesom lagt sig om hende som en stor og hjælpeløs Smerte.
Hun sad sådan stille, da Døren blev åbnet og lukket:
- Huus …
- Katinka - Katinka dog ... Det lød fortvivlet og i Gråd; og han rev hendes Hænder til sig og kyssede dem og kyssede, mens han lå ned for hendes Fødder.” (s. 81)
Katinka og Huus’ reaktioner er meget forventede for læseren. I løbet af de to kapitler er det blevet klart, at deres forhold er mere end bare en lille flirt.
Sangen på side 82 Fagre ord beskriver Katinka og Huus’ forhold meget godt. De flirter og udveksler “fagre ord” med hinanden i form af kærlige og længselfulde ord. Dette skaber dog kun glæde for en kort stund, for der kommer konstant noget i vejen, som gør dem triste. For eksempel i lysthusscenen hvor det går op for dem, at de ikke kan være sammen.
SvarSletFagre Ord
Skaber kort min Glæde.
Fagre Ord
Volde tit vi græde.
Fagre Ord.
Sangen Marianna handler om en kvinde som bliver fristet af den såkaldte “slange”. Dette kan relateres til Katinka, da man kan sætte hende i Marianna’s sted. Slangen snor sig om Katinkas hjerte og frister hende til at være sammen med en anden mand. I lysthuset giver hun efter for fristelsen, lader sig rive med af slangen og kysser Huus. Der bliver sunget “Stakkels Marianna” fordi det er hårdt for hende, at modstå sine fristelser.
“Under Gravens Græstørv sover
Stakkels Marianna -
Kommer Piger: græder over
Stakkels Marianna.
- - -
Slangen sig om Hjertet snoede,
Fred ej mer på Jorden boede,
Stakkels Marianna …”
Hvad var mon Mariannas skæbne?
SletLitteraturliste:
SvarSletBang, Herman - Ved Vejen, 1967
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Slanger/slanger/slanger_(Symbolik)
Er det (kun) ægteskabet, som Katinka er bange for skal ødelægges?
SvarSletHvordan kiggede samfundet på fraskilte kvinder dengang? Kan det være grunden til at Katinka ikke forlader Bai?
SvarSlet